Пролетта е на прага – как да се справим с хиповитаминозата

168
Пролетта е на прага - как да се справим с хиповитаминозата

Всеки ден пролетта наближава, слънцето все по-високо. Но понякога изобщо не сме доволни от подобни промени във времето. Това се дължи на слабост и умора. Каква е причината за пролетните неразположения?

Най-често е виновна хиповитаминозата. Много хора получават твърде малко витамини, дори ако ядат редовно и привидно здравословна храна. Болестта се проявява по различни начини. Някои страдат от слабост и намалена производителност. Това, което преди няколко дни се е случвало лесно и с удоволствие, сега става с големи усилия. Дори и най-простата работа е изморителна.

Други стават избухливи, раздразнителни, неуравновесени и често изпадат в тъга и униние. Трета категория хора постоянно усеща изпотяване, втрисане, сърцебиене.

Не само възрастните, но и децата страдат от хиповитаминоза. Много ученици през този период започват да учат по-зле, трудно се събуждат сутрин.

Важно е да помогнете на тялото да се справи навреме с проблема. Разбира се, на първо място, трябва да преразгледате диетата и да включите в нея максимално зърнени храни, зеленчуци, плодове, риба и месо.

Липса на витамин А

Витамин А се нарича витамин на растежа. Липсата на този витамин е опасна за малките деца, които могат да имат проблеми с растежа и развитието. При възрастни дефицитът на витамин А се проявява със суха кожа, нарушен растеж на ноктите и косата. При минимален прием на витамин А се появява зрително увреждане: човек спира да вижда по здрач.

Витамин А се намира в черния дроб, яйцата, млякото, шипките, зелето, морковите, граха, марулята, зеления лук, доматите и всички други червени плодове и зеленчуци.

Липса на витамин С

Дефицит на витамин С (скорбут) се среща рядко. Но има и много скрити случаи на недостиг. Аскорбиновата киселина е пряко свързана с имунитета. При липса на този витамин хората често започват да се разболяват от настинки и пустулозни възпаления. По-късно към такива състояния се присъединяват понижаване на хемоглобина, умора , непоносимост към студено време, болка в сърцето. Признак за липсата на витамин С трябва е и кървене на венците.

Витамин С се намира в пресни зеленчуци, билки, шипки, цитрусови плодове, пресни плодове.

Липса на витамин В1

Дефицитът на витамин В1 се проявява с дрезгав глас, мускулна слабост, раздразнителност.

Витамин В1 се намира в продукти като мляко, черен дроб, яйца, зърнени храни, свинско, телешко, ядки, черен хляб.

Липса на витамин В6

Ако човек не получава достатъчно витамин В6 , той може да изпита проблеми с бъбреците, крампи, коремна болка, гадене, запек или диария. Човекът започва да се разболява безкрайно.

Витамин В6 се намира в месни продукти, ориз, фъстъци, бобови растения, зърнени храни, мая.

Липса на витамин В12

При недостиг на витамин В12 работата на кръвоносната система страда, нивото на хемоглобина намалява. Могат да се появят кожни проблеми – грозни бели петна. Често изброените заболявания са придружени от намаляване на имунитета, нарушаване на работата на сърцето и нервната система.

За да помогнете на тялото да компенсира липсата на много важен витамин В12, включете в диетата яйца, месо, черен дроб, бъбреци, риба, сирене, цвекло, мляко.

Липса на никотинова киселина

Липсата на никотинова киселина силно влияе на влошаването на работоспособността, особено ако трябва да вършите умствена работа. Безсъние, промени в настроението, лошо храносмилане могат да паднат върху човек, възникват проблеми с кожата – става суха и груба.

Компенсирайте липсата на никотинова киселинамая, черен дроб, ядки, яйца, фъстъци, пилешко месо, месо, бобови растения ще помогнат.

Липса на рибофлавин

Дефицитът на рибофлавин се проявява със суха кожа, напукани ъгли на устата, рани в устата и замъглено зрение.

Източници на рибофлавин са продукти като яйца, черен дроб, бъбреци, извара, кефир, гъби, месо, риба, грах и листни зеленчуци.

Липса на фолиева киселина

Липсата на фолиева киселина гарантира на човек неприятни рани в устата и недохранване на кожата, намаляване на кръвния хемоглобин.

Особено опасна е липсата на фолиева киселина за бременни жени, тъй като плодът може да пострада.

Фолиевата киселина се намира в зелени, бобови растения, цвекло, яйца, сирене, черен дроб и зърнени храни.

Както можете да видите, списъкът с полезни продукти е доста обширен, има от какво да избирате.

Списък с най-добрите тонизиращи продукти

Има и списък с най-добрите тонизиращи продукти, които помагат да се справите с липсата на хранителни вещества по всяко време на годината.

  • черен горчив шоколад – подобрява настроението, подпомага нервната система, прави кръвоносните съдове еластични;
  • морски дарове – лидерите по съдържание на омега-3 мастни киселини. Действа чудесно при умора и сънливост. Особено се препоръчват херинга, скумрия и сьомга;
  • стриди – склад от цинк, необходим за всички метаболитни процеси, гарантират добро здраве;
  • джинджифил. Веществата, съдържащи се в джинджифила, допринасят за оксигенацията на кръвта, активират микроциркулацията на мозъчните съдове, подобряват паметта и зареждат с енергия. Джинджифилът помага при депресия, емоционална и умствена умора;
  • пилешките яйца са богати на витамин В12.