Здрав и спокоен сън – какво е нужно

222
Как да си гарантираме качествен сън

Никой не би оспорил факта, че пълноценният сън е жизнено необходим за да сме здрави. В днешно време много хора се оплакват от различни нарушения на съня си и невинаги знаят как да си помогнат.

А вие уверени ли сте, че обстановката във вашата спалня предразполага към спокоен, и сладък сън?

Дали лоши мисли ви пречат да спите?

Ако някое от горните твърдения важи за вас, може да се възползвате от нашите съвети, как да направите съня си комфортен и носещ здраве.

Според експертите, продължителността на съня, за да бъде той достатъчен, е индивидуална характеристика за всеки човек. Разбира се, има средна норма, за която се приема, че е около 7-8 часа.

Сънят е нещо загадъчно и нееднозначно. Нормалният нощен сън е много важен за поддържане работата на имунната система. Децата растат именно в съня си.

Освен това по време на сън от подсъзнанието изникват различни проблеми и образи, за които дори не мислим в реалния живот. Ако много често сънувате един и същи сън, опитайте се да намерите отговор. Нещо ви вълнува и вие трябва да разберете какво.

За да бъде полезен сънят, лягайте си не по-късно от 24 часа. Сънят след полунощ не е пълноценен. Сънят до полунощ подмладява и дарява сили. Сънят е чудодеен еликсир за здраве. Много е полезно да прилагате медитация в полусънно състояние. Например, казвайте си: „Аз съм спокоен и отпуснат. Моето тяло си почива, а сърцето ми работи ритмично и спокойно.”

Душ, мляко, мед и упражнения против безсъние

Сънят е тънко и деликатно нещо, затова ще обърнем внимание на няколко важни момента, които ще ви помогнат да го направите приятен и полезен.

  • На съня ви могат да пречат както отрицателни, така и положителни емоции. В такъв случай може да ви помогне някакъв ритуал, който да правите преди сън.
  • Физическите упражнения вечерно време са много добро средство против безсъние.
  • Добре е да си вземете топъл душ, който ще отнеме напрежението от деня, а чаша топло мляко с мед ще допълни картината.
  • Като се има предвид, че мозъкът веднага след заспиване започва да обработва последната постъпила информация, опитайте се преди сън да четете хубава книга, да гледате приятен филм и да не мислите за лоши неща.
  • Температурата в стаята и влажността на въздуха също са важен показател – тя трябва да бъде не повече от 17-18 градуса, а въздухът не бива да е изсушен. Освен това в стаята трябва да бъде тихо и тъмно, а леглото ви да е удобно и равно. Не заставяйте себе си насила да се отпуснете, просто си почивайте.
  • Ако не можете да заспите, не се упреквайте за това, а станете да се поразходите из стаята или вземете приятна книга. Помислете за нещо скучно, но не плашещо, можете дори да се опитате да броите.

Връзка между ползотворния сън и леглото

По време на сън човек трябва да се чувства защитен и спокоен. Затова не са за предпочитане водни или кръгли легла, а нормални правоъгълни или квадратни. Желателно е съпружеското легло да не е разделено на две части и в преносния, и в прекия смисъл на думата. Нощната лампа пък не трябва да виси на стената по средата на леглото.

Не използвайте водни легла, за да си гарантирате добър сън

Изберете такъв цвят на спалнята, който да дава усещане за прохлада – мека, зелена, дълбока. Не препоръчваме син, а още по-малко червен цвят.

За създаване на по-сексуална атмосфера изберете подходящи нощни лампи, които запалвайте само при необходимост.

Възглавницата за сън трябва да е не по-висока от 10-15 см за възрастни и 7-8 см за деца. Смята се, че съвсем без възглавница мускулите не биха могли да се отпуснат съвсем, а на много висока възглавница гръбначният стълб не се чувства комфортно. Завивките трябва да бъдат от натурални тъкани. Понякога специалистите съветват за съвсем спокоен сън да се използва черно спално бельо, което не отвлича съзнанието. Ако сте меланхолик по натура, който и без друго гледа черно на света, опитайте, може би наистина черното бельо ще ви помогне да заспите.

В спалнята може да има стайни растения, но с мярка. Не върви да поставяте в нея цветя със силен аромат. За спокоен сън са подходящи етерните масла от лавандула, валериана. Капнете 12 капки на възглавницата и си почивайте.

Юнашкото хъркане разболява

Някои хора смятат, че признак на здрав сън е гръмкото хъркане. А какво в крайна сметка стои зад това? Причините могат да бъдат различни. То може да е в резултат на заболяване на носоглътката, езика или мекото небце – появяват се отоци и възпалените мускули силно се отпускат, което всъщност предизвиква хъркането. То може да бъде резултат и от изгаряния в устната кухина, от тютюнопушене и от употреба на алкохол.

Силното хъркане може сериозно да влияе на работата на сърдечносъдовата система, претоварва сърцето и променя кръвното налягане. Освен това хъркането е причина и за периодично спиране на дишането по време на сън, а това е крайно опасно. При хъркане в белите дробове постъпва недостатъчно кислород, което силно затруднява възстановяването на организма.

От всичко, казано дотук, става ясно, че проблемът с хъркането трябва да се решава комплексно. Дори да си направите хирургична операция, но не отстраните причината, проблемът пак ще се появи. Затова е най-добре да си направите изследвания при терапевт, ендокринолог, кардиолог и невропатолог.

Следете за нормалното си тегло, гледайте да не се простудявате и се опитвайте да укрепите мускулите на небцето с прости упражнения. Затворете уста и силно притиснете езика си назад, за да може задната му стена да се напрегне. Ще усетите как се напрягат мускулите под брадичката. Правете това упражнение 10-20 пъти на ден в продължение на 2-3 седмици, за да укрепите мускулите. Това във всички случаи ще помогне поне за отслабване на хъркането. Може по време на упражнението да произнасяте звука „и-и-и”.

Помогни си по време на сън

Сънят може да помогне да се изкарат навън много страхове и преживявания, за които не всеки психоаналитик ще се досети.

Понякога по време на сън от дълбините на подсъзнанието излизат дори тези усещания и преживявания, за които вече сте забравили. А понякога е обратно – някаква тревожеща ви ситуация ви преследва даже и в съня. Явно това се случва, защото е необходимо да не се отлага решаването на този проблем.

Интересно и важно за съня

Ако ви се присъни, че сте абсолютно разголени сред много хора, това може да говори за вашата чувствителност и ранимост. Ако хората от съня ви са ваши близки, може би се страхувате, че не ви харесват достатъчно, а може би просто се боите излишно да разкривате душата си пред другите, показвайки истинските си чувства.Да спим правилно

Честите закъснения в съня ви за самолета, за влака говорят за това, че в своя живот се опитвате изцяло да поставите под контрол събитията. Това закъснение показва вашия страх от загуба на този така необходим за вас контрол над нещата. От психологична гледна точка това не е много полезно и правилно, защото в живота винаги има събития, които не биха могли да бъдат поставени под контрол. Пълният контрол просто е невъзможен. Не се напрягайте в опитите си да държите всичко в ръце, пуснете част от събитията на самотек и ще престанат да ви преследват закъснения в съня ви.

По подобен начин може да се опише и ситуация на сън, когато ви отнася бурна вода или голяма вълна. В живота сте попаднали под влияние на определени обстоятелства и не знаете как да се справите с тях, затова ви се присънва пълна загуба на контрол и това, как „потъвате” в тези обстоятелства. Винаги помнете мъдрата фраза – ако така или иначе не можете да промените обстоятелствата, защо трябва да ги преживявате – по-добре приемете нещата такива, каквито са и се отпуснете. Може би след осъзнаването на тази истина ще разберете, че нищо чак толкова лошо не се е случило.

Понякога човек с ужас се събужда от това, че е на изпит и не знае отговорите на въпросите. Този сън може да се пренесе в живота почти дословно – той означава, че се страхувате дали ще издържите изпитание, преживявате всяка случила се с вас неудачна ситуация. Може би сте си поставили непосилни за вас цели. В такъв случай просто намалете изискванията към самия себе си и спете спокойно през нощта.

Народната медицина за безсънието

Фитотерапевтичните средства против безсъние действат по-слабо от таблетките, но за сметка на това не водят до привикване. Но има и растения, които не трябва да се приемат много дълго време – като валерианата, например. Това може да предизвика обратен ефект, и тогава нервната система няма да се успокоява от валерианата, а ще се превъзбужда. Не трябва много дълго да се приема и жълт кантарион, чиито компоненти след време се натрупват в организма. Затова той се приема на курсове, а не през цялото време.

Добро средство против безсънието е хмелът. Той може да се стрие на прах и да се приеме в този вид – така помага бързо. Може да се направи и на чай – 2 лъжички от него се разтварят в чаша гореща вода, оставя се да престои 4 часа и се пие по една чаша вечер.

Добро средство за спокоен сън е копърът. 50 г семена се варят 15 минути на слаб огън в половин литър червено сладко вино, сместа се оставя да престои 1 час, след това се прецежда и утаява. Пие се по 2 супени лъжици преди сън.