Храни, които влияят положително на съня и предпазват от стрес

645
Храни, които влияят положително на съня и предпазват от стрес

Има групи храни, които влияят негативно на съня, а има и такива, които трябва да се избягват при стрес. Ново проучване, което показа, че може да се използва психобиотична диета, която ще помогне за намаляване на нивата на стрес и подобряване на нощния сън.

Какво е психобиотична диета?

Учените препоръчват диета, богата на пребиотици от плодове, зеленчуци, семена, пълнозърнести храни и ферментирали храни. Това е диета, богата на фибри, чиято полза за червата е известна отдавна. Но основното предимство имат ферментиралите храни – тези, които са претърпели ферментация, тоест ферментация, когато бактериите се хранят със захар и нишесте и отделят млечна киселина. Те включват: кисело зеле, кисели краставички, комбуча, кефир и др.

Проучване, публикувано през октомври 2022 г. в Molecular Psychiatry, проследява 45 възрастни на възраст от 18 до 59 години, които обикновено са с ниско съдържание на фибри в ежедневната си диета. Участниците били разделени на две групи, всяка от които спазвала различен хранителен режим.

Едната от групите била на психобиотичната диета, с меню което включвало:

  • 2-3 порции ферментирали храни като кисело зеле, кефир или комбуча
  • 5-8 порции зърнени храни
  • 6-8 порции плодове и зеленчуци, които са богати на пребиотични фибри, включително ябълки, банани, зеле и лук
  • 3-4 порции бобови растения всяка седмица

Резултатите показали, че участниците, които са следвали психобиотичната диета, отбелязали намаляване на количеството и интензивността на стреса, който са преживели по време на периода на изследването.

Катрин Гервазио, доктор по медицина, диетолог, казва: „Изследванията показват обещаващи ползи от това, което психобиотичната диета може да направи за храносмилането и стреса. Стресът засяга здравето на червата и може да попречи на ефективното усвояване на хранителните вещества, необходими за борба с тревожността и други потенциални рискове, свързани с нея. Необходими са допълнителни изследвания, за да се предоставят допълнителни доказателства за това колко важни са диетата и храненето за управлението на стреса и съня.