Доказани начини за облекчаване на стреса

215
Доказани начини за облекчаване на стреса

Стресът е автоматичен физиологичен отговор на тялото към неудобна или непредсказуема ситуация. В стресова ситуация тялото се подготвя да избяга или да се бие. Ускорява дишането, повишава мускулния тонус, увеличава кръвното налягане и пулса. В същото време се секретират хормони като адреналин, кортизол и тироксин.

Хроничният стрес ни прави уморени и по-податливи на болести и инфекции (отслабена имунна система). Стресираните хора също се борят с множество храносмилателни заболявания (болки в корема, метеоризъм, гадене, повръщане, диария или запек). Последиците от стреса обикновено засягат не един, а няколко човека. Когато сме изложени на стрес за дълго време, нашата раздразнителност и негативни нагласи се отразяват и на близкото ни обкръжение (семейство, приятели, колеги).

Ефективни начини за намаляване на стреса

Ето няколко начина за справяне със стреса. Всеки от тях е различен, така че си струва да съобразите техниката с вашите индивидуални нужди. Най-добре е да опитате няколко от тях и да видите кой е най-добрият начин за справяне с краткосрочния стрес и кой облекчава дългосрочната стресова ситуация.

Хигиена на съня

Сънливото тяло е по-изложено на различни външни фактори, включително стрес. За да се справите със стреса, не забравяйте за хигиената на съня. Един възрастен човек се нуждае от около 7-8 часа сън на ден.

Упражнения за релаксация

За да намалите стреса, струва си да използвате различни видове упражнения за релаксация. Най-популярният от тях е „отърсване от напрежението“. Застанете с ръце надолу покрай тялото и вдишайте през носа, докато повдигате ръцете и раменете. След това трябва да задържите въздуха в тялото си за момент, за да можете енергично да разклатите раменете си, докато издишвате. Разтягането на тялото също има положителен ефект върху отпускането на мускулите и намаляването на стреса. Дихателните упражнения също са популярни техники за справяне със стреса.

Физическа дейност

За да намалите нивото на стрес и свързаните с него неразположения (главоболие, храносмилателни проблеми и др.), трябва да се погрижите и за подходящо ниво на физическа активност. Движението подобрява състоянието и благосъстоянието. Той не само укрепва организма, но и допринася за подобряване на метаболитните процеси и регулиране на хормоналните промени.