Липсата на сън може да причини деменция: Как да поддържате интелигентност до 70-годишна възраст

739
Липсата на сън може да причини деменция

Учените са открили как продължителността и естеството на съня влияят на риска от развитие на деменция. Проучването допълва друга научна работа, свързваща деменцията и качеството на съня. Констатациите все още са предварителни, но се предполага, че хората на средна възраст, които спят шест часа или по-малко на нощ, може да имат по-висок риск от развитие на деменция до 70-годишна възраст.

Хората на 50 и 60 години, които спят шест часа или по-малко всяка нощ, са по-склонни да бъдат диагностицирани с деменция, отколкото тези, които спят седем часа, според проучване, публикувано в научното списание Nature Communications.  При лишените от сън 50-годишни хора рискът от развитие на деменция до 70-годишна възраст е по-висок с 22%, при 60-годишните – с 37%.

Група европейски изследователи изследвали данните за съня на 8000 британци за 25 години. Участниците в проучването редовно съобщавали за продължителността на нощната си почивка, като някои носели специални „тракери“, анализиращи периодите на сън и будност, за да потвърдят, че оценката им е точна. По-късно, според медицинските досиета на участниците в проучването, учените анализирли колко от тях са диагностицирани с деменция.

Те отбелязват, че вече са публикувани научни статии, че деменцията може да бъде причинена и от прекомерен сън – прекомерна продължителност на съня. Но тяхното проучване не показа връзка между деменцията и съня в продължение на осем или повече часа на нощ.

„Проучването не доказва директно, че липсата на сън причинява деменция, ние говорим само за връзката и рисковете, но вярваме, че проблемите със съня и хигиената трябва да се вземат по-сериозно“, каза авторът на изследването Северин Сабия, лекар от Франция, който работи в Национален институт по здравеопазване и медицински изследвания.

„Това проучване се различава от другите по това, че разглежда данни от участниците за дълъг период от време“, потвърждава Ребека Робинс, специалист по съня от Бостън, коментирайки констатациите. Повечето от публикуваните проучвания за връзката между съня и деменцията обхващат период от по-малко от 20 години, казва тя.

За да подобрите съня и да се справите с безсънието, лекарят препоръчва да сте повече на открито през светлата част на деня – това помага да заспите вечер. И също така, един час преди лягане, не яжте, за да не натоварвате тялото и предварително да изключите излагането на вредна синя светлина от екраните на телефона и телевизора.