Какво разваля зрението: Книги, джаджи или слънцето

318
Какво разваля зрението

Способността ни да виждаме света около нас ясно и безпрепятствено не се разваля от книги, джаджи и слънце, а от пренебрегването на правилата за безопасност и визуалната хигиена.

Офталмолозите обясняват как да не пренатоварваме очните мускули, защо мигаме често и защо имаме нужда от слънчеви очила с UV защита.

Чрез очите получаваме 80% от информацията за света. Надеждността и скоростта на получаване на тази информация зависи от здравето на зрителния апарат, който се адаптира към съществуващите условия. Ако зрението ви намалее, зрителният апарат няма да се изключи, а ще се научи да вижда, например, по-малко ясно и на къси разстояния.

Съвременният човек получава необходимата му информация от образователен или развлекателен характер от джаджи. Някой работи на компютър от 5 до 8 часа всеки ден и това не е границата. Многото часове с вперени в екрана очи водят до това, че мускулите се пренапрягат. Биологичната леща, вградена в нашето око, е това, благодарение на което получаваме ясна представа за света на близки и далечни разстояния.

Мускулното напрежение възниква поради факта, че гледаме екраните и мониторите дълго време. Тъй като очите се фокусират върху картината, те мигат по-рядко. Обикновено мигаме около 20 пъти в минута. Когато работим на компютър или превъртаме из емисията на Instagram – само около 6. Това води до развитие на синдрома на сухото око. А многото часове мускулно напрежение – до късогледство.

Екраните на съвременните компютри се осветяват от конвенционални LED лампи. Вътре в старите компютри имаше електролъчеви тръби, които по време на сиянието „изхвърляха“ електрони. Така нареченото облъчване се отразяваше зле не само на зрението, но и на целия организъм. Въпреки това, има доказателства , че продължителното и по-малко интензивно излагане в някои случаи може да доведе до фотохимично увреждане на ретината.

Да чета или да не чета?

Четенето на книги разваля зрението ви, ако редовно:

  • Четете много часове подред без паузи – очите ви се уморяват от пренапрежение
  • Заврете носа си в книгата – обективът постоянно фокусира от близко разстояние
  • Четете през нощта с фенерче или в стая с лошо осветление – мускулите на очите се напрягат, а зениците се разширяват, за да пропускат повече светлина в ретината.
  • Четете в транспортни средства – поради вибрацията, която се създава при движение, обективът трудно фокусира върху страницата или върху линията, мускулите се пренапрягат

Слънцето също ли е враг?

Слънцето е източник на витамин D и енергия, но ултравиолетовото лъчение от слънцето може да причини изгаряния на ретината. И когато купувате тъмни очила без UV защита, вие му помагате в това. Попаднали зад тъмно стъкло, зениците, както на тъмно, се разширяват и пряката слънчева светлина удря ретината. Слънчевата светлина навлиза в ретината през разширената зеница. Очилата в този случай работят на принципа на лупа. Това може да доведе до слънчево изгаряне на центъра на ретината. При тежко изгаряне – до загуба на централно зрение.

Цветът на очилата е цветът на боята, използвана за оцветяване на стъклото. Светлорозовите очила с UV 4 защита работят много по-ефективно от най-тъмните очила без UV защита. Последните изобщо не предпазват.

Правила за безопасност

За да поддържате нормално зрение, няма нужда да се отказвате от джаджи, книги и срещи със слънцето. Трябва да спазвате някои правила:

  • Между очите и екрана на компютъра/телефона или книга да има минимум 40 см разстояние, между очите и телевизора – 5-7 метра
  • Мигайте по-често по време на работа или четене, за да предотвратите развитието на синдром на сухото око
  • На всеки половин час или час правете почивки за 3-5 минути – мигайте, затваряйте очи, движете очите си по часовниковата стрелка и обратно на часовниковата стрелка
  • Придържайте се към правилото 20-20-20 – 20 минути работа, 20 секунди гледате в далечината на разстояние 6 метра
  • Разходка на дневна светлина навън
  • Работете и четете в добре осветена стая – ако е необходимо, използвайте допълнителни източници на светлина. Най-добре е, ако източникът на светлина е зад гърба ви или отстрани.
  • Вечер включете нощен режим на вашите джаджи – ще бъде по-удобно и по-лесно за очите ви да работят при топло осветление
  • Използвайте овлажняващи капки за очи, които вашият офталмолог ще избере за вас

За да предпазите очите си от изгаряне:

  • Носете сертифицирани слънчеви очила с 3-4 степен на UV защита.
  • Не гледайте слънцето отдолу нагоре, тоест избягвайте пряка слънчева светлина в очите. Включително и в слънчевите очила, защото дори много добрите очила запазват известна пропускливост на светлината.
  • И най-важното правило е всяка година да посещавате офталмолог, за да виждате добре на близки и дълги разстояния на всяка възраст.