5 причини да спим повече и какво рискуваме, ако не си доспиваме

344
5 причини да спим повече

Всеки, който се наспи добре, на следващия ден се чувства като нов човек и изглежда прекрасно. А недоспалите се събуждат разбити, уморени и с блед тен. Добрият сън ни прави по-красиви и по-умни. Да видим как.

Добрият сън способства за нормализиране на теглото

По време на сън особено активно се разгражда растежният хормон, който се намира в мастните клетки на шията. И логично е, че колкото по-дълго се отделя този хормон в кръвта, толкова по-добре.  И обратно – тези, които не спят много време, са склонни да правят вечерни посещения в хладилниците. При последните се нарушават функциите на храносмилателните органи и отслабват защитните системи на организма. Ако добре наспалите се и недоспалите получават едно и също количество калории, първите ще бъдат по-стройни.

Сънят разкрасява

Очевидно е, че кожата се възползва от нощната почивка. Ако не се наспиваме добре, нейните клетки имат време да се регенерират и да отделят ненужното от жлезите. Фактът, че хората, които спят по-дълго, се възприемат като по-привлекателни, е доказан от мини-изследване на Karolinska Institutet, проведено в Швеция.

Сънят ни прави по-умни

В интервю за „Planet of Knowledge“ неврологът от Тюбинген професор Ян Борн обясни колко важен е сънят за нашата мозъчна функционалност. „Без сън всички биха били по-глупави!“ Според него, едва ли всеки тренира мозъка си в ежедневието, тъй като днес се разчита твърде много на компютрите. „Важното по време на дълбок сън е, че през това време мозъкът се учи, особено във фазата на удължения сън“, обяснява ученият. „И това не е всичко! Очевидно в съня има начини за решаване на дори неясни проблеми.“ Ето защо преди изпити и други важни събития е по-добре да спите дълго и добре.

Сънят ни поддържа здрави

Добрият сън също е изключително важен за имунната система – това е успял да докаже в изследванията си професор Борн. Участниците в теста са получили едни и същи условия, но различно количество сън. След известно време екипът тествал нивото на имунитет в телата на субектите и резултатът е следният: „Който е спал по-дълго имал значително по-висок имунитет“, разказва професор Борн.

Сънят помага срещу депресия

Състояния на страх, чувство на самота, депресия и ярост са психични разстройства, които се срещат по-често при жените и са тясно свързани с липсата на сън. Мозъкът на жените е устроен малко по-различно, което допълнително предполага по-голяма нужда от сън. Средно разликата между мъжете и жените е приблизително 20 минути.