7 причини, поради които след хранене се чувствате уморени и ви се спи

415
7 причини след хранене да ви се спи

Ако след вечеря понякога ви се прииска да легнете, в това няма нищо странно. Но ако след всяко хранене се появява умора и сънливост, това вече е причина да се консултирате с лекар.

Обикновено след ядене човек трябва да се чувства бодър – защото това дава на тялото необходимата енергия. Но понякога след обилно хранене се появяват летаргия и сънливост и, както казват експертите, това също е нормална реакция. Умората може да се обясни с усилията, които тялото полага, за да смила постъпващата храна.

В същото време следобедната умора не трябва да бъде дълга и постоянна. Ако това чувство се появява често, помислете с какво може да е свързано. Ако не откриете разумна причина, трябва да потърсите съвет от лекар.

Ето 7 възможни причини, поради които след хранене се чувствате уморени и искате да спите. Те са обобщени от американския диетолог Мелиса Прист.

Смилането на храната изисква енергия

Според американския диетолог Мелиса Прист, процесът на смилане на храната изисква усилия от тялото и може да причини умора. Енергията се влияе и от хормона инсулин, който се произвежда от панкреаса и контролира кръвната захар. По време на хранене нивата на инсулин се повишават, докато глюкозата достигне необходимото ниво, а след това намаляват, причинявайки чувство на умора.

Чувството на сънливост след хранене може да бъде избегнато чрез добавяне на сложни въглехидрати, здравословни мазнини и постни протеини към менюто всеки път, както и консумация на непреработени храни, богати на фибри и без наситени мазнини, според диетолога. Добрата активност през целия ден също ще помогне, например, редовните упражнения, сън поне 7 часа на ден и правилен режим на пиене.

Вашата храна е с високо съдържание на мазнини и въглехидрати

Храни, богати на мазнини и въглехидрати, могат да бъдат виновни за следобедната умора. Например, често сте пристрастени към полуготовите продукти. Според диетолога, в случая проблемът е холецистокинин, хормон, който се произвежда от тънките черва.

„Някои проучвания показват връзка между повишаване на холецистокинина след хранене, диета с високо съдържание на мазнини и усещане за сънливост няколко часа след хранене“, обяснява експертът.

Твърде много триптофан

Според експерта, приемането на храни, богати на аминокиселината триптофан, също може да предизвика чувство на умора няколко часа след излизане от масата. Триптофанът стимулира тялото да произвежда серотонин и мелатонин, така наречения хормон на съня. Триптофанът се намира например в бяло месо, мляко, шоколад, сирене чедър, овес и фъстъци.

Твърде много обяд

Понякога усещането за умора след хранене е свързано с количеството изядена храна. Както обяснява Мелиса Прист, колкото повече ядете, толкова повече енергия се нуждае тялото ви, за да го усвои. Затова експертът съветва да намалите размера на порциите и да ядете богати на протеини храни, както и да похапвате между храненията, ако се чувствате гладни.

Непоносимост към определен продукт

Някои може дори да не осъзнават, че имат непоносимост към определени храни, което причинява умора след хранене. В същото време продуктите с глутен, независимо дали имате непоносимост или не, по принцип могат да предизвикат алергична реакция.

Сутрешно кафе

Ефектът на кофеина може да продължи 3-5 часа. Колкото и да е странно, но причината за умората след вечеря може да е чаша кафе, изпито сутринта.

Болести

Ако нито една от горните причини не е подходяща, това може да е здравословен проблем. Усещането за умора е включено в списъка на симптомите на различни заболявания, например, възниква при анемия или хормонален дисбаланс . И ако се появява всеки път след хранене, трябва да отидете на лекар.